top of page

Fysisk aktivitet

Uansett årstid sørger vi for et mangfold av aktiviteter som fremmer bevegelse, samspill og læring. Her får du en oversikt over de ulike tilbudene og aktivitetene vi har for barna:

Rectangle 12.png

Stort uteområde

Barnehagen har et romslig og variert uteområde som barna bruker flittig i hverdagen. Her er det muligheter for allsidig bevegelse, med blant annet en stor plass for sykling og løping, en ballbinge, og naturtomt med klatretrær. Vi har også lekeapparater som er tilpasset de yngste barna.

MontessoriskoleNovember2023-1.jpg
Rectangle 13.png

Gymsal
 

Vi arrangerer ukentlige treningsøkter i gymsalen: en for 4-åringer og en for førskolebarna. Aktivitetene inkluderer ballspill, løping, dans, hinderløyper og variert bevegelse. Barna er glade i disse øktene, og hensikten er å kombinere moro og fysisk aktivitet med å fremme sosialt samhold. Treningsøktene går fra kl. 14:15 til 15:30, med Espen, Andre, Vegard og Tahar som har pedagogisk ansvar og står for gjennomføringen.

Rectangle 14.png

Om vinteren
 

Vinterstid er aking, ski og spark naturlige aktiviteter. Med vår snøkanon kan vi forlenge snøsesongen ved behov.

Turer
 

Hver uke arrangerer vi turer, enten til stranden eller til skogen der vi har en gapahuk. (Merk: Turene er ikke for de aller yngste barna.)

Førskolebarna

I januar og februar arrangerer vi skiskole, som avsluttes med en vintersportsdag i samarbeid med 1. trinn på skolen. I september og oktober er det fotballskole som kulminerer i en fotballturnering. Vi organiserer også en friidrettsdag med løping, hinderløyper, lengde- og høydehopp samt kasteøvelser.

Rectangle 15.png

Klassekontaktene og deres oppgaver

Klassekontaktene er kanskje de viktigste foreldrerepresentantene i skolen. De arbeider på gruppeplanet, og det er der grunnlaget for samarbeidet mellom hjem og skolen blir skapt.
Klassekontaktene skal først og fremst arbeide for gjensidig informasjon og forståelse, og de skal være kontaktleddet mellom foreldrene i gruppen og FAU. De skal samarbeide med lærerne for gruppen - spesielt med kontaktlærer. - og med elevene.
Foreldrerådets arbeidsutvalg gir innspill til klassekontaktvirksomheten, men disse oppgavene peker seg naturlig ut:

  • Planlegge gruppeforeldremøte i samarbeid med kontaktlærer. Drøfte med andre foreldre hvordan møtet kan legges opp og spørre foreldre hva de ønsker å ta opp.
     

  • Avtale ledelse av foreldremøtene med kontaktlærer. Sørge for at det blir skrevet referat som blir sendt ut til alle foreldre.
     

  • Tidlig i skoleåret kan det lages en plan i samarbeid med kontaktlærer og elevene - for aktiviteter for hele eller halve skoleåret. Forslaget legges fram for de andre foreldrene på et foreldremøte til drøfting.
     

  • Snakke med kontaktlærer om informasjonsbehov som foreldrene har og ta opp hvordan foreldrene kan bidra både i den faglige og sosiale utviklingen.
     

  • Få informasjon fra kontaktlærer om hvordan miljøet i gruppen er, og hva som eventuelt kan bli bedre.
     

  • Holde god kontakt med foreldrene i gruppen, vurdere hva foreldrene kan gjøre for å utvikle et godt miljø.
     

  • Sammen med kontaktlærer sette opp retningslinjer for rask kontakt mellom hjem og skole når det oppstår problemer eller uønskede situasjoner.
     

  • Bidra til at retningslinjene for samarbeid blir fulgt når mobbing, eller mistanke om mobbing, oppstår. Foreldre og lærere har ansvar for å forebygge mobbing og å stoppe mobbing. De voksne skal ha beskjed. Barna skal vite og være trygge på at de voksne gjør noe.
     

  • Få elevene med i kontakten mellom hjem og skole.
     

  • Ta seg av interessene til elevene og foreldrene i saker som gjelder hele gruppen.
     

  • Ha god kontakt med alle foreldrene i gruppen og å formidle ideer og synspunkter fra dem til de rette instanser.
     

  • Klassekontakter i 7.klasse: Forberede overgangen til ungdomstrinnet sammen med skolen.
     

  • Sørge for at informasjon fra FAUs arbeid blir videreformidlet til gruppene og legge fram saker som FAU vil høre foreldrenes meninger om - skriftlig eller muntlig - på foreldremøtene.
     

  • Ta kontakt med nye foreldre, det vil si foreldre til elever som kommer inn i gruppen i løpet av skoleåret.


Husk at klassekontaktene kan delegere ansvar til mange foreldre!

10f7c655-6f85-45bf-b2b5-0f19c59a0973.jpeg
10f7c655-6f85-45bf-b2b5-0f19c59a0973.jpeg
10f7c655-6f85-45bf-b2b5-0f19c59a0973.jpeg

Taushetsplikt:

Det er taushetspliktbestemmelsene i Forvaltningsloven (§13) som gjelder i skoleverket. Taushetsplikten gjelder både for de tilsatte i skolen og for foreldre som sitter i råd og utvalg, klassekontakter og personer som er frivillige hjelpere på leirskole, skoleturer og skolefester. Den gjelder også for foreldre som er på skolen for å observere i sitt barns gruppe. Skolen må informere alle foreldre om hvem som har taushetsplikt og når den gjelder.

bottom of page